Legislatie privind sponsorizarea

Legea nr. 32/1994, lege privind sponsorizarea, modificata si completata prin: Ordonanta Guvernului nr. 36/1998, Legea nr. 204/2001 si Legea nr. 394/2006

Art. 1. — (1) In conditiile prezentei legi, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare, pentru sustinerea de activitati fara scop lucrativ, desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.

(2) Existenta si continutul contractului de sponsorizare se dovedesc prin forma scrisa a acestuia, in care se vor specifica obiectul contractului, valoarea contractului, durata, termenele si obligatiile partilor.

(3) In conditiile prezentei legi, mecenatul este un act de liberalitate prin care o persoana fizica sau juridica, numita mecena, transfera, fara obligatie de contrapartida directa sau indirecta, dreptul sau de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, ca activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati in domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific—cercetare fundamentala si aplicata.

(4) Existenta si continutul actului de mecenat se dovedesc prin forma autentica, in care se vor specifica obiectul, durata si valoarea acestuia.

(5) In cazul sponsorizarii sau mecenatului, constand in bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar.

Art. 2. – Este considerat sponsor orice persoana fizica sau juridica din Romania sau din strainatate care efectueaza o sponsorizare in conditiile legii.

Art. 3. — (1) Persoanele fizice sau juridice din Romania nu pot efectua activitati de sponsorizare sau de mecenat din surse obtinute de la buget.

(2) Institutiile si autoritatile publice, societatile comerciale cu capital majoritar de stat si regiile autonome nu pot efectua activitati de sponsorizare avand ca beneficiari persoane fizice si asociatii familiale care isi desfasoara activitatea conform Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, precum si societati comerciale cu capital privat.

Art. 4. — (1) Poate fi beneficiar al sponsorizarii:

a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific—cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;

b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);

c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);

d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania, a carei activitate intr-unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica, ce activeaza constant in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.

(2) Poate fi beneficiar al mecenatului orice persoana fizica cu domiciliul in Romania, fara obligativitatea de a fi recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica, care necesita un sprijin in domeniile prevazute la art. 1 alin. (3).

Art. 5. — (1) Sponsorul ori beneficiarul are dreptul sa aduca la cunostinta publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, a marcii sau a imaginii sponsorului.

(2) Sponsorul ori beneficiarul este obligat sa aduca la cunostinta publicului sponsorizarea intr-un mod care sa nu lezeze, direct sau indirect, activitatea sponsorizata, bunele moravuri sau ordinea si linistea publica.

(3) Denumirile publicatiilor, titlurile cartilor si ale emisiunilor de radio si televiziune sponsorizate trebuie anuntate ca atare.

(4) Anunturile vor fi formulate astfel incat sa reiasa clar actiunea de sponsorizare si vor fi aduse la cunostinta publicului, in mod gratuit, de catre beneficiarul sponsorizarii.

(5) In cadrul activitatilor de sponsorizare sau de mecenat se interzice ca sponsorul, mecena sau beneficiarul sa efectueze reclama sau publicitate comerciala, anterioara, concomitenta sau ulterioara in favoarea acestora sau a altor persoane.

Art. 6. — Facilitatile prevazute in prezenta lege nu se acorda in cazul:

a) sponsorizarii reciproce intre persoane fizice sau juridice;

b) sponsorizarii efectuate de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv;

c) sponsorizarii unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.

Art. 7. — Prevederile art. 6 se aplica si persoanelor fizice sau juridice care efectueaza acte de mecenat.

Art. 8. — (1) Persoanele fizice sau juridice romane, care efectueaza sponsorizari in domeniile prevazute la art. 4, beneficiaza de reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizarilor, dar nu mai mult de:

a) 10% din baza impozabila pentru sponsorizari in domeniile: cultura, arta, invatamant, sanatate, asistenta si servicii sociale, religios, actiuni umanitare, protectia mediului;

b) 8% din baza impozabila pentru sponsorizari in domeniile: educatie, drepturile omului, stiinta—cercetare fundamentala si aplicata, filantropic, de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice, sport — cu exceptia fotbalului;

c) 5% din baza impozabila pentru sponsorizari in domeniile: social si comunitar, reprezentarea intereselor asociatiilor profesionale, fotbal.

(2) Persoanele fizice sau juridice romane, care efectueaza acte de mecenat in conditiile prezentei legi, beneficiaza de reducerea bazei impozabile cu echivalentul acestora, dar nu mai mult de 10% din baza impozabila.

(3) Totalitatea reducerilor aplicate bazei impozabile pentru sponsorizarile efectuate potrivit alin. (1), cumulate cu cele aferente actelor de mecenat, nu poate depasi 10% din venitul sau din profitul impozabil, dupa caz.

(4) Persoanele fizice sau juridice straine, care datoreaza statului roman, conform legislatiei in vigoare, un impozit pentru un venit realizat in Romania si care efectueaza sponsorizari sau acte de mecenat, beneficiaza, de asemenea, de reducerea bazei impozabile cu echivalentul in lei al sponsorizarii sau al actului de mecenat, calculat la cursul de schimb valutar al zilei, la data efectuarii transferului de proprietate, in aceleasi cote aplicate persoanelor fizice sau juridice romane, conform alineatelor precedente.

Art. 9. — (1) Sumele primite din sponsorizare sau mecenat sunt scutite de plata impozitului pe venit.

(2) Aceeasi prevedere se aplica si bunurilor materiale primite prin sponsorizare sau mecenat, potrivit prezentei legi.

Art. 10. — (1) Nu beneficiaza de facilitatile prevazute in prezenta lege sponsorul care, in mod direct sau indirect, urmareste sa directioneze activitatea beneficiarului.

(2) Dispozitiile alin. (1) nu inlatura dreptul partilor de a incheia, potrivit legii, acte juridice afectate de sarcina, daca prin acestea nu se directioneaza ori nu se conditioneaza activitatea beneficiarului.

Art. 11. — Contestatiile privind acordarea sau neacordarea facilitatilor prevazute in prezenta lege se solutioneaza conform prevederilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor.

Art. 12. – Contestatiile privind acordarea sau neacordarea facilitatilor stabilite de prezenta lege sunt de competenta directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat.

Contestatiile se introduc in termen de 30 de zile de la data comunicarii, de catre organul de specialitate al Ministerului Finantelor, a solutiei la cererea de acordare a facilitatilor.

In cazul necomunicarii solutiei, termenul de contestatie curge de la expirarea a 30 de zile de la data introducerii cererii.

Introducerea contestatiei nu suspenda obligatia sponsorului de virare la bugetul de stat ori, dupa caz, la bugetele locale a sumelor datorate cu titlu de impozit sau taxe vamale.

Contestatiile adresate administratiilor financiare sunt supuse unei taxe de timbru de 2%, calculata la valoarea sumei contestate, dar nu mai putin de 1.000 lei.

In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate.

Art. 13. – Contestatia se solutioneaza prin decizia motivata a directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat si se comunica partilor interesate.

Codul Fiscal – adoptat prin Legea 571/ 22.12.2003 si modificat ulterior printr-un lung sir de acte normative, este principalul act normativ reglementand cadrul legal al taxelor si impozitelor.

1. Posibilitatea contribuabililor persoane fizice de a dispune de o suma in limita a 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil, pentru sustinerea entitatilor nonprofit. Prevazuta la art. 84 alin. (2), aceasta reglementare acorda contribuabililor persoane fizice posibilitatea de a redirectiona pana la 2% din impozitul pe venitul anual catre ONG-uri. Prevederea 2% face obiectul unui ghid separat pe care il puteti gasi la www.altermedia.ro/doilasuta

2. Deductibilitatea din impozitul pe profit a cheltuielilor de sponsorizare si mecenat, in cazul persoanelor fizice ce obtin venituri din activitati independente. Art 48, alin (5) prevede deductibilitatea cheltuielilor de sponsorizare si mecenat efectuate conform legii, in limita a 5% din baza de calcul, in cazul venitului net calculat pe baza contabilitatii in partida simpla.

Nota: veniturile din drepturile de autor si drepturile de proprietate intelectuala nu se calculeaza pe baza contabilitatii in partida simpla.

3. Deductibilitatea din impozitul pe profit a cheltuielilor de sponsorizare si mecenat, in cazul societatilor comerciale. Potrivit art. 21, alin. (4) lit. p, firmele care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat pot deduce sumele respective din impozitul pe profit, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a. se incadreaza in limita de 3‰ din cifra de afaceri si b. nu depasesc 20% din impozitul pe profit datorat.

Aceste prevederi din Codul Fiscal anuleaza orice prevederi contrare din Legea nr. 32/1994 cu modificarile si completarile ulterioare, Legea sponsorizarii!